Tony Blair: “Laat Net Zero varen en zoek toenadering tot Trump”
In een vernietigende aanval van 5.700 woorden op de huidige premier pleitte Tony Blair ervoor dat de Britse regering ‘Net Zero’ laat varen en de banden met Donald Trump aanhaalt.
Tony Blair zette het Britse Net Zero-debacle in gang door in 1997 het Kyoto-protocol te ondertekenen. Nu wil hij de resetknop indrukken.
Uit The Guardian, door Jessica Elgot, Deputy Political Editor, 26 mei 2026:
Tony Blair zegt tegen Starmer en rivalen: laat Net Zero varen en zoek toenadering tot Trump
In een hoogst ongebruikelijke interventie zegt de ex-premier dat het ‘bijna oneindige vermogen tot zelfbedrog’ van zijn partij ervoor zorgt dat deze de volgende verkiezingen waarschijnlijk zal verliezen
…
Tony Blair heeft Keir Starmer, Andy Burnham en Wes Streeting ervan beschuldigd de toekomst van Labour in gevaar te brengen door het midden te verlaten, en waarschuwt dat het ‘bijna oneindige vermogen tot zelfbedrog’ van de partij betekent dat deze de volgende verkiezingen waarschijnlijk zal verliezen.
In een vernietigende aanval van 5.700 woorden op de premier en zijn potentiële opvolgers, die dinsdagavond werd gepubliceerd, pleitte Blair ervoor dat de regering de uitgaven voor sociale voorzieningen terugdringt, de beperkingen op olie en gas loslaat en de relaties met Donald Trump verbetert.
Zijn essay, een hoogst ongebruikelijke interventie voor een voormalige Labour-premier, zal waarschijnlijk een woedende reactie uitlokken vanuit de hele partij, waar Blairs nalatenschap nog steeds zeer omstreden is. Dinsdag beschuldigde een hooggeplaatste bron hem ervan sociaaldemocratische waarden te hebben losgelaten om een agenda te omarmen die “geen antwoorden” bood.
…
Een hooggeplaatste Labour-bron zei: “Tony is duidelijk al decennia lang niet in de buurt van de Britse arbeidersklasse geweest, maar hij heeft zich duidelijk laten meeslepen door de fantasieën van tech-bro’s.”
“Het opgewarmde Blairisme heeft absoluut geen antwoorden op onze nationale neergang sinds de aasgieren werden losgelaten. Er was een tijd dat hij zou zijn opgekomen voor sociaal-democratische waarden, maar dit laat zien hoe diep hij is gezonken.”
…
Ik denk dat ik gerust kan zeggen dat Blair een van mijn minst favoriete politici is.
Maar hij heeft niet alles verkeerd gedaan; wat betreft zijn steun voor het Trans-Atlantische bondgenootschap en de VS staat hij op hetzelfde niveau als Margaret Thatcher.
Blairs laatste kritiek is niet mals. Uit zijn essay op de website van het Tony Blair Institute for Global Change:
Het belangrijkste probleem van de regering is niet de persoonlijkheid van Keir. Of het onvermogen om ‘onze prestaties’ over te brengen. Of de noodzaak om de ‘waarden’ van Labour krachtiger te verdedigen.
Het is omdat we geen uitgewerkt, samenhangend plan hebben voor het land in een snel veranderende wereld en ons in de verkeerde politieke positie bevinden om er een te bedenken en een tweede termijn te winnen.
De regering regeert vanuit een in wezen traditionele Labour-positie van ‘zacht links’, stevig verankerd in de comfortzone van de partij.
Of er nu wel of geen leiderschapswisseling komt, is irrelevant als het niet begint met een beleidsdebat. Geven we echt prioriteit aan economische groei, die niet alleen essentieel is voor welvaart maar ook voor sociale rechtvaardigheid, als we een reeks beleidsmaatregelen doorvoeren die deze groei juist zouden kunnen beperken? Heeft onze economie op dit moment behoefte aan schone energie of aan goedkope energie? Hoe rechtvaardigen we een verhoging van de uitgaven voor sociale voorzieningen terwijl deze al explosief stijgen, de belastingen hoog zijn en steeds hoger worden, en ons wordt verteld dat we de defensie-uitgaven moeten verhogen om ons voor te bereiden op de mogelijkheid van oorlog?
…
De regering zou op zijn minst moeten proberen de gevolgen van de doorgevoerde veranderingen te beperken en, zoals we consequent hebben betoogd, die onderdelen van de net zero-agenda schrappen die schone energie voorrang geven boven goedkopere energie; en er vanaf nu voor zorgen dat de daden overeenkomen met de woorden over groei.
…
Het allerbelangrijkste is het reorganiseren van de hele overheid rond het benutten van de technologische revolutie van de 21e eeuw. Alle regeringen zullen in de nabije toekomst regeren in het tijdperk van AI. Degenen die dit begrijpen, zullen hun landen zien bloeien; degenen die dat niet doen, zullen dat niet zien gebeuren. Dit is letterlijk de uitdaging in alle sectoren, inclusief welzijn en gezondheidszorg (digitale identiteit is slechts één, zij het essentieel, onderdeel daarvan). Het zal bepalend zijn voor de toekomst van de Britse economie, die ironisch genoeg een sterke positie heeft op technologisch gebied, maar die we dreigen te verspillen.
…
Er staat veel in Blairs openbare verklaring waar ik het niet mee eens ben – hij denkt nog steeds dat het verlaten van de Europese Unie een vergissing was. Naar mijn mening is Blair nog steeds een voorstander van een grote, autoritaire staat, die ondanks alles gelooft dat een langetermijn-klimaatdoel een goed idee is.
Maar Blair had ook veel gelijk in zijn kritiek. Hij identificeerde AI terecht als de grote uitdaging van de 21e eeuw, en pleitte welsprekend voor betaalbare energie boven groene zuiverheid, en de noodzaak van hervormingen die hoop en economische groei opleveren in plaats van steeds stijgende welzijnskosten.
Laten we hopen dat Blairs opvolgers in de Labour Party ten minste een deel van zijn oproep tot actie ter harte nemen.
meer nieuws
Nog even over Valencia
De overstromingen met als gevolg veel doden en schade waren het gevolg van een weerverschijnsel dat in Spanje DANA heet. DANA staat voor Depresión Aislada en Niveles Altos (geïsoleerde depressie op hoger niveau). Een bekend weerfenomeen aldaar maar zeker geen teken van klimaatverandering.
Stop met al die foute rekenmodellen, ook bij windturbines
Politici zijn dol op rekenmodellen, die de werkelijkheid moeten nabootsen. Maar wat je in zo’n model invoert, bepaalt de uitkomst. En die uitkomsten ondersteunen ‘wetenschappelijk’ vooral het regeringsbeleid. Aan echte metingen hebben politici een hekel. En zo worden op basis van modellen (garbage in, garbage out) regels en wetten opgesteld, die compleet voorbijgaan aan wat burgers ervaren.
Valencia: hoe politici en de media natuurrampen exploiteren
Even voor alle duidelijkheid: de recente overstromingen in Valencia hebben niets te maken met klimaatverandering en alles met verwaarloosde infrastructuur en slechte stadsplanning. Het is bijna lachwekkend hoe snel politici en de mainstream media de overstromingen beschreven als veroorzaakt door klimaatverandering. Als je wat verder kijkt, zie je dat deze overstromingen niet alleen voorspelbaar waren maar ook te voorkomen.






