Marcel Crok: ‘Klimaattop gaat alleen nog over geld’
Tijdens de klimaattop in Belém bekritiseert Marcel Crok de mondiale klimaatpolitiek, die volgens hem allang niet meer om het klimaat maar om geld draait.
Clintel-directeur Marcel Crok was op 11 november te gast bij Ongehoord Nieuws en sprak daar, samen met politicus Wybren van Haga, over de klimaattop in het Braziliaanse Belém (COP30). Het doel van deze conferenties is om mondiaal beleid af te spreken om de uitstoot van CO2 te verlagen. Crok begon met de nuchtere constatering dat de jaarlijkse klimaatconferenties geen enkel effect hebben gehad op de concentratie van CO2 in de atmosfeer: die concentratie stijgt sinds de eerste conferenties van rond 1990 immers gewoon gestaag door.
De CO2-toename sinds de eerste COP-conferenties.
“Dit soort conferenties gaan alleen nog maar over geld”, zegt Crok. Hij heeft het dan vooral over de honderden miljarden die onder het mom van klimaatmaatregelen vanuit het Westen worden overgedragen aan de ‘armere’ landen, waaronder ook de grootste uitstoter China. De bedoeling is dat het vanaf 2035 gaat om 1300 miljard euro per jaar, onder meer voor het stimuleren van duurzame energie en als compensatie voor vermeende klimaatschade. Ook komt er een VN-fonds voor het behoud van bossen, maar ironisch genoeg zijn er in voorbereiding van deze COP duizenden bomen gekapt voor een nieuw stuk snelweg. Dit om te voorkomen dat de ca. 50.000 deelnemers aan de conferentie in de file moeten staan.
Een ander punt van Crok is dat alleen Europa (met slechts 6% van de mondiale CO2-uitstoot!) het klimaatbeleid nog serieus neemt. China (29%) hoeft, als ‘arm land’ vrijwel niets te doen, en Trump heeft de VS (11%) teruggetrokken, ook financieel, uit de klimaatafspraken. In een volgens de Clintel-directeur historische toespraak, eerder dit jaar bij de VN, waarschuwde Trump Europa. Als ons werelddeel op deze koers verder gaat, gaat het volgens hem kopje onder. Crok is het daar mee eens: “Europa wil daar echter nog niet naar luisteren en pleegt economische zelfmoord. Pas als de economie hier instort, zal dit beleid ophouden.”
meer nieuws
Warmere lentes: CO2 of zonlicht?
In De Bilt is de instraling van de zon tussen 1989 en 2025 gestegen met ~18 W/m2. Daarmee vergeleken is het opwarmingseffect van het stijgende CO2-gehalte in dezelfde periode verwaarloosbaar klein (~1 W/m2). De opwarming van Nederland en grote delen van Europa is vrijwel geheel het gevolg van de sterk toegenomen instraling van zonlicht sinds eind jaren ’80, schrijft Rob de Vos.
Overheid misleidt publiek: stroomvraag stijgt niet!
De officiële verklaring voor netcongestie — namelijk een explosief stijgende stroomvraag door burgers — wordt niet ondersteund door de cijfers. Zowel het totale elektriciteitsverbruik als de piekvraag blijken opmerkelijk stabiel, zo stelt energiedeskundige ir. Bert Weteringe in dit recente gesprek bij De Nieuwe Wereld. Weteringe zet derhalve grote vraagtekens bij de manier waarop overheid, media en netbeheerders het Nederlandse energieprobleem presenteren.
Er is een stroomoverschot, geen tekort
TenneT waarschuwt in een nieuw rapport dat er in 2028 al een tekort aan stroom kan ontstaan. Wie echter de situatie in Nederland en Duitsland goed analyseert, ziet dat die boodschap behoorlijk vertekend is. Een overschot aan groene stroom is het echte probleem waar we mee zitten. En dat gaan we niet oplossen met nog meer windmolens en zonneparken, legt Marcel Crok uit.







