Nóg meer dwang en nóg meer overheid: het Nationaal Burgerberaad Klimaat vertrouwt de burger voor geen cent
Volgens Lucas Bergkamp is het instrument van het burgerberaad aangeprezen als ‘democratische vernieuwing’. Maar het is iets heel anders. Omdat de progressieven niet altijd meteen hun zin konden krijgen in de Eerste en Tweede Kamer, zijn ze op zoek gegaan naar andere methodes. De gang naar de rechter was de eerste sluiproute, het burgerberaad de tweede. Met parlementaire democratie heeft het niets van doen.
Eerder deze maand stuurde de demissionaire VVD-minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) het eindadvies van het Nationaal Burgerberaad Klimaat naar de Tweede Kamer. ‘Dit burgerberaad,’ schreef ze, ‘is tot stand gekomen via een zorgvuldig proces en in nauwe samenwerking met de Kamer. 175 Nederlanders van 17 tot 87 jaar, uit alle hoeken van het land en met uiteenlopende meningen over klimaatbeleid zijn zeven weekenden bij elkaar gekomen om samen dit advies te maken. Ook de Kamer is van begin tot eind nauw betrokken geweest, middels de door de Kamer aangestelde rapporteurs.’
Het advies van het burgerberaad bevat dertien voorstellen die volgens de organisatie door tenminste 75 procent van de deelnemers werden gesteund en nog eens tien voorstellen die op tenminste 50 procent steun konden rekenen. Die percentages blijken echter te zijn berekend met een methode die de ‘ja’-stemmers op één hoop gooit met de mensen die het niet zeiden te weten, twijfelden of blanco stemden. Het is een procedure die associaties oproept met een apocriefe quote van Jozef Stalin: ‘De mensen die de stemmen uitbrengen beslissen niets. De mensen die de stemmen tellen beslissen alles.’
Lees verder op de website van Wynia’s Week, waar dit artikel van Lucas Bergkamp eerder werd gepubliceerd.
Lees hier de eerdere artikelen, die Clintel heeft gepubliceerd over het Nationaal Burgerberaad Klimaat.
meer nieuws
Nog 1 week tot de Clintel-avond in Driebergen!
Over precies één week is het zover: op maandag 15 juni organiseren we in Antropia (Driebergen) een bijzondere avond vol scherpe inzichten over klimaat en energie.
Matthew Wielicki bij Climate Debrief: “De toestand van de mensheid is nog nooit zo goed geweest”
Studenten huilden tijdens gesprekken over de toekomst; hun angsten werden grotendeels gevoed door de herhaalde zeer negatieve berichtgeving over klimaatverandering, zo herinnert ‘professor in ballingschap’ Matthew Wielicki zich in de Climate Debrief-podcast. Hij moedigt jongeren aan om milieu- en klimaatkwesties met evenwicht, optimisme en praktische actie te benaderen in plaats van met wanhoop.
Twintig jaar na het Stern-rapport
Het is nu twintig jaar geleden dat het Stern-rapport over de economische aspecten van klimaatverandering werd gepubliceerd. Dit rapport luidde in het Verenigd Koninkrijk het begin in van het waanzinnige, koolstofvijandige beleid dat, gesteund door onrealistische scenario’s, nog steeds bijdraagt aan de verarming van het land. Tegenwoordig beseft zelfs Tony Blair dat het streven naar ‘Net Zero’ ongerechtvaardigd en schadelijk is voor Groot-Brittannië.






