Petitie voor meer onderzoek naar overlast door windturbines
Joost de Groot woont in Amsterdam IJburg, tegen de gemeentegrens met Diemen, waar plannen zijn voor duizenden nieuwe woningen – en voor een reeks mega-windturbines. Hij is een landelijke petitie begonnen.
‘Enkele jaren geleden zijn via de RES, de Regionale Energie Strategie, zoekgebieden aangewezen waar turbines gebouwd zouden kunnen worden. Eén van die gebieden zou bij mij in de buurt komen, las ik in een rapport van de gemeente Diemen, maar de nieuw te bouwen woningen, enkele duizenden, werden daarin niet meegenomen. Het ging alleen maar over de effecten voor de bewoners van de bestaande woningbouw.
Dat vond ik erg vreemd en vanaf dat moment ben ik me in de bouwplannen voor windturbines gaan verdiepen. Ik kwam al snel in contact met organisaties die zich bezighouden met windturbines, met groepen omwonenden, maar ook met deskundigen zoals de medici van Wind Wiki.
Twijfel
Veel huisartsen krijgen patiënten op hun spreekuur met stressklachten en slaapstoornissen die te maken kunnen hebben met de windturbines. Daar is al veel onderzoek naar gedaan, maar de overheid vertrouwt vooral op haar eigen onderzoeken. De RES-organisatie verwees mij bijvoorbeeld naar een rapport van Pondera, waarin staat dat Wind Wiki ongelijk heeft. Maar Pondera is een bedrijf dat zelf windturbines bouwt. Totaal niet onafhankelijk dus. Toen was bij mij de twijfel wel gezaaid.
De petitie is voortgekomen uit een landelijke app-groep van omwonenden van windturbines. Doodnormale mensen die niet per se tegen windturbines zijn of tegen de energietransitie, maar die zich als omwonende totaal niet gehoord voelen. Er is wel degelijk overlast door windturbines, maar als je daarover begint wordt je in het beste geval weggezet als nimby, en in het slechtste als klimaatontkenner. Je wordt direct in een foute hoek geplaatst.
De overheid is op dit moment geen serieuze gesprekspartner. Gemeenteraadsleden verwijzen naar de provincie, de provincie verwijst naar Den Haag, Den Haag verschuilt zich achter de afspraken binnen de RES. Ondertussen dendert de trein door. Maar de weerstand tegen de bouwplannen wordt steeds groter. Het begon op lokaal niveau, en de onderlinge samenwerking is nu zo groot dat we landelijke acties kunnen organiseren. Daar is de petitie er één van.
Overlast
In het najaar stelt de Tweede Kamer nieuwe normen vast voor nog te bouwen windturbines. De oude normen voldoen niet meer, windturbines worden steeds groter en hoger, tot bijna driehonderd meter. Wanneer dit op de politieke agenda komt is nog onduidelijk, maar een concept van de rapportage is al beschikbaar.
Ik heb dat concept gelezen en zie nauwelijks een verbetering. Een groot probleem is dat de normen voor bijvoorbeeld geluidsoverlast uitgaan van een jaargemiddelde, maar als het in de herfst heel hard waait is de geluidsoverlast enorm. Als het in de lente windstil is hoor je vrijwel niets en dat trekt het jaargemiddelde naar beneden. Handhaving is een ander groot probleem. Hoe hou je de overlast binnen de perken?
Ondanks dat het nu vakantie is hebben we binnen vierentwintig uur al 2.300 handtekeningen verzameld. Het loopt heel hard. Met de petitie willen we de Tweede Kamer zo ver krijgen dat die eerst een onafhankelijk onderzoek laat doen naar de gevolgen van windturbines op mensen, dieren en milieu, en dat er tot die tijd niet verder gebouwd mag worden. Een onderzoek dat niet door de windindustrie zelf gedaan is. Daarna zou er een eerlijk en open debat gevoerd moeten worden op landelijk niveau waarin we kunnen bespreken of het bouwen van zoveel windturbines de oplossing is voor de uitdagingen die klimaatverandering met zich meebrengt.’
De petitie tekenen kan hier.
Stichting Clintel is op dit moment bezig met een grootschalige inventarisatie, in samenwerking met onder meer Tegenwind Nederland, van de gevolgen die de bouw van windturbines heeft op mens, dier en milieu.
meer nieuws
Warmere lentes: CO2 of zonlicht?
In De Bilt is de instraling van de zon tussen 1989 en 2025 gestegen met ~18 W/m2. Daarmee vergeleken is het opwarmingseffect van het stijgende CO2-gehalte in dezelfde periode verwaarloosbaar klein (~1 W/m2). De opwarming van Nederland en grote delen van Europa is vrijwel geheel het gevolg van de sterk toegenomen instraling van zonlicht sinds eind jaren ’80, schrijft Rob de Vos.
Overheid misleidt publiek: stroomvraag stijgt niet!
De officiële verklaring voor netcongestie — namelijk een explosief stijgende stroomvraag door burgers — wordt niet ondersteund door de cijfers. Zowel het totale elektriciteitsverbruik als de piekvraag blijken opmerkelijk stabiel, zo stelt energiedeskundige ir. Bert Weteringe in dit recente gesprek bij De Nieuwe Wereld. Weteringe zet derhalve grote vraagtekens bij de manier waarop overheid, media en netbeheerders het Nederlandse energieprobleem presenteren.
Er is een stroomoverschot, geen tekort
TenneT waarschuwt in een nieuw rapport dat er in 2028 al een tekort aan stroom kan ontstaan. Wie echter de situatie in Nederland en Duitsland goed analyseert, ziet dat die boodschap behoorlijk vertekend is. Een overschot aan groene stroom is het echte probleem waar we mee zitten. En dat gaan we niet oplossen met nog meer windmolens en zonneparken, legt Marcel Crok uit.






