In memoriam Fred Udo
Met het overlijden van Fred Udo verliest Nederland een markante stem in het debat over energie, klimaat en wetenschap.
Met het overlijden van Fred Udo verliest Nederland een markante stem in het debat over energie, klimaat en wetenschap.
Fred Udo heeft gestudeerd en is gepromoveerd in de kernfysica aan de Universiteit van Amsterdam. Als senior onderzoeker heeft hij gewerkt aan grote experimenten opgesteld bij de versnellers van CERN.
Daarnaast was hij buitengewoon hoogleraar experimentele elementaire deeltjes fysica aan de Vrije Universiteit van Brussel. Na zijn pensionering heeft hij gewerkt aan kritische analyses van windenergie. Een voorbeeld daarvan is hier te vinden.
Als auteur op Climategate.nl wist hij jarenlang een breed publiek te bereiken met zijn scherpe analyses, zijn vasthoudendheid en zijn vermogen om complexe technische onderwerpen helder uiteen te zetten.
Fred was opgeleid als natuurkundige en werkte een groot deel van zijn carrière in de energiesector. Die achtergrond gaf hem een scherp oog voor de technische en rekenkundige kant van het klimaat- en energievraagstuk. Waar anderen genoegen namen met slogans of politieke framing, wilde Fred altijd terug naar de feiten: naar de cijfers, de modellen, de aannames. Zijn bijdragen waren doordrenkt van die ingenieursmentaliteit — precies, analytisch, en nooit bang om tegen de stroom in te roeien.
Op Climategate.nl groeide hij uit tot een van de vaste auteurs van het platform. Zijn artikelen over windenergie, energietransitie en de betrouwbaarheid van modellen werden veel gelezen en vaak besproken. Hij had een talent om ingewikkelde technische materie toegankelijk te maken, zonder aan diepgang in te boeten. En bovenal: hij schreef met een oprechte betrokkenheid bij de samenleving en de toekomst van energievoorziening.
Wie hem kende, weet dat Fred niet alleen een scherpe denker was, maar ook een vriendelijke, bescheiden man. Hij ging het debat niet uit de weg, maar deed dat altijd met respect en met een open vizier. Zijn gedrevenheid kwam voort uit zorg voor de feiten én voor de mensen die afhankelijk zijn van goed doordacht beleid.
Met zijn overlijden verliezen we een onafhankelijke geest, een vakman en een onvermoeibare pleitbezorger van kritisch denken. Zijn werk blijft echter voortleven — in zijn artikelen, in de discussies die hij aanwakkerde, en in de vele mensen die door hem zijn gaan nadenken over energie en klimaat op een manier die verder gaat dan de waan van de dag.
Wij wensen zijn familie, vrienden en collega’s veel sterkte bij dit verlies.
meer nieuws
Warmere lentes: CO2 of zonlicht?
In De Bilt is de instraling van de zon tussen 1989 en 2025 gestegen met ~18 W/m2. Daarmee vergeleken is het opwarmingseffect van het stijgende CO2-gehalte in dezelfde periode verwaarloosbaar klein (~1 W/m2). De opwarming van Nederland en grote delen van Europa is vrijwel geheel het gevolg van de sterk toegenomen instraling van zonlicht sinds eind jaren ’80, schrijft Rob de Vos.
Overheid misleidt publiek: stroomvraag stijgt niet!
De officiële verklaring voor netcongestie — namelijk een explosief stijgende stroomvraag door burgers — wordt niet ondersteund door de cijfers. Zowel het totale elektriciteitsverbruik als de piekvraag blijken opmerkelijk stabiel, zo stelt energiedeskundige ir. Bert Weteringe in dit recente gesprek bij De Nieuwe Wereld. Weteringe zet derhalve grote vraagtekens bij de manier waarop overheid, media en netbeheerders het Nederlandse energieprobleem presenteren.
Er is een stroomoverschot, geen tekort
TenneT waarschuwt in een nieuw rapport dat er in 2028 al een tekort aan stroom kan ontstaan. Wie echter de situatie in Nederland en Duitsland goed analyseert, ziet dat die boodschap behoorlijk vertekend is. Een overschot aan groene stroom is het echte probleem waar we mee zitten. En dat gaan we niet oplossen met nog meer windmolens en zonneparken, legt Marcel Crok uit.






