Marcel Crok: ‘Klimaattop gaat alleen nog over geld’
Tijdens de klimaattop in Belém bekritiseert Marcel Crok de mondiale klimaatpolitiek, die volgens hem allang niet meer om het klimaat maar om geld draait.
Clintel-directeur Marcel Crok was op 11 november te gast bij Ongehoord Nieuws en sprak daar, samen met politicus Wybren van Haga, over de klimaattop in het Braziliaanse Belém (COP30). Het doel van deze conferenties is om mondiaal beleid af te spreken om de uitstoot van CO2 te verlagen. Crok begon met de nuchtere constatering dat de jaarlijkse klimaatconferenties geen enkel effect hebben gehad op de concentratie van CO2 in de atmosfeer: die concentratie stijgt sinds de eerste conferenties van rond 1990 immers gewoon gestaag door.
De CO2-toename sinds de eerste COP-conferenties.
“Dit soort conferenties gaan alleen nog maar over geld”, zegt Crok. Hij heeft het dan vooral over de honderden miljarden die onder het mom van klimaatmaatregelen vanuit het Westen worden overgedragen aan de ‘armere’ landen, waaronder ook de grootste uitstoter China. De bedoeling is dat het vanaf 2035 gaat om 1300 miljard euro per jaar, onder meer voor het stimuleren van duurzame energie en als compensatie voor vermeende klimaatschade. Ook komt er een VN-fonds voor het behoud van bossen, maar ironisch genoeg zijn er in voorbereiding van deze COP duizenden bomen gekapt voor een nieuw stuk snelweg. Dit om te voorkomen dat de ca. 50.000 deelnemers aan de conferentie in de file moeten staan.
Een ander punt van Crok is dat alleen Europa (met slechts 6% van de mondiale CO2-uitstoot!) het klimaatbeleid nog serieus neemt. China (29%) hoeft, als ‘arm land’ vrijwel niets te doen, en Trump heeft de VS (11%) teruggetrokken, ook financieel, uit de klimaatafspraken. In een volgens de Clintel-directeur historische toespraak, eerder dit jaar bij de VN, waarschuwde Trump Europa. Als ons werelddeel op deze koers verder gaat, gaat het volgens hem kopje onder. Crok is het daar mee eens: “Europa wil daar echter nog niet naar luisteren en pleegt economische zelfmoord. Pas als de economie hier instort, zal dit beleid ophouden.”
meer nieuws
Kernenergie: Er gaat niets boven Groningen, zelfs Den Haag niet
Volgens Tennet is de Eemshaven technisch en financieel de meest logische plek voor twee nieuwe kerncentrales. Maar dat zal niet zonder slag of stoot gebeuren, legt Jan van Friesland uit. “Provincies en gemeenten beschikken weliswaar niet over het laatste juridische woord, maar kunnen via ruimtelijke ordening, vergunningverlening en politieke druk de uitvoering effectief vertragen of blokkeren.”
Recordopbrengsten weerleggen paniekzaaierij over voedsel
We beleven een gouden tijdperk voor de landbouw, zegt Vijay Jayaraj. De lucht bevat meer CO2, de stof die planten leven geeft. Het weer is gunstiger voor het verbouwen van voedsel dan het in eeuwen is geweest. De verzonnen doemscenario’s van het klimaat-industrieel complex zijn belachelijk.
Het WK gaat over voetbal, niet over klimaat
De poging om van het WK een moreel verhaal over klimaat te maken, gaat voorbij aan de context, de relatieve schaal en het gezond verstand, aldus Anthony Watts. Het is een perfect voorbeeld van de neiging van de moderne klimaatjournalistiek om klimaatverandering in vrijwel elk denkbaar onderwerp te proppen.







