Nóg meer dwang en nóg meer overheid: het Nationaal Burgerberaad Klimaat vertrouwt de burger voor geen cent
Volgens Lucas Bergkamp is het instrument van het burgerberaad aangeprezen als ‘democratische vernieuwing’. Maar het is iets heel anders. Omdat de progressieven niet altijd meteen hun zin konden krijgen in de Eerste en Tweede Kamer, zijn ze op zoek gegaan naar andere methodes. De gang naar de rechter was de eerste sluiproute, het burgerberaad de tweede. Met parlementaire democratie heeft het niets van doen.
Eerder deze maand stuurde de demissionaire VVD-minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) het eindadvies van het Nationaal Burgerberaad Klimaat naar de Tweede Kamer. ‘Dit burgerberaad,’ schreef ze, ‘is tot stand gekomen via een zorgvuldig proces en in nauwe samenwerking met de Kamer. 175 Nederlanders van 17 tot 87 jaar, uit alle hoeken van het land en met uiteenlopende meningen over klimaatbeleid zijn zeven weekenden bij elkaar gekomen om samen dit advies te maken. Ook de Kamer is van begin tot eind nauw betrokken geweest, middels de door de Kamer aangestelde rapporteurs.’
Het advies van het burgerberaad bevat dertien voorstellen die volgens de organisatie door tenminste 75 procent van de deelnemers werden gesteund en nog eens tien voorstellen die op tenminste 50 procent steun konden rekenen. Die percentages blijken echter te zijn berekend met een methode die de ‘ja’-stemmers op één hoop gooit met de mensen die het niet zeiden te weten, twijfelden of blanco stemden. Het is een procedure die associaties oproept met een apocriefe quote van Jozef Stalin: ‘De mensen die de stemmen uitbrengen beslissen niets. De mensen die de stemmen tellen beslissen alles.’
Lees verder op de website van Wynia’s Week, waar dit artikel van Lucas Bergkamp eerder werd gepubliceerd.
Lees hier de eerdere artikelen, die Clintel heeft gepubliceerd over het Nationaal Burgerberaad Klimaat.
meer nieuws
Zware neerslag in Nederland
In een recent artikel schreef het KNMI over zware neerslag en klimaatverandering. Maar volgens Rob de Vos zit neerslag complexer in elkaar dan het KNMI daarin doet voorkomen.
De klimaatcultus zal uiteindelijk op de vuilnisbelt belanden
Over vijftig jaar zullen er wetenschappelijke verhandelingen worden geschreven over de klimaatwaanzin die ooit heerste, aldus William Happer in een nieuw boek. “De klimaatonzin zal uiteindelijk ten einde komen en op de vuilnisbelt van de geschiedenis belanden, waar het thuishoort. Maar hoe langer de cultus voortduurt, hoe meer schade er wordt aangericht.”
Waarom moedigen de media ouders aan om hun kinderen ongerust te maken over klimaatverandering?
De gangbare stijl van klimaatjournalistiek in de westerse mainstream-media: een naadloze versmelting van belangenbehartiging, emotionele oproepen en selectief empirisme, waarin geen ruimte is voor tegenbewijs en geen plaats is voor sceptische geluiden. Onze kinderen betalen daarvoor de prijs, zegt Tilak Doshi.






