Hengelo (O.) stopt turbinedrammers die regels aan hun laars willen lappen
Het bedrijf Pure Energie dacht in Hengelo (O.) even snel wat megawindturbines en een zonne‘park’ neer te zetten in gebied Het Woolde. De gemeente had daar een ander idee over.
Die vindt namelijk dat Pure Energie zich gewoon net als iedereen aan de regels moet houden. Een verzoek om alvast aan de slag te mogen is daarom afgewezen.
Bij de procedures en regels hoort ook een zorgvuldige consultatie van omwonenden en andere getroffenen. Pas als dat allemaal keurig netjes is gedaan kan een vergunning worden afgegeven. Of niet.
De gemeente was al niet zo blij met de manier waarop Pure Energie zijn plannen ineens uit de hoge hoed toverde. Meerdere gemeenteraadsleden werden daardoor overvallen, net als het college van burgemeester en wethouders.
Vanuit de burgerij komt al enige maanden verzet tegen de plannen, onder meer met een demonstratie.
Lees het hele verhaal bij Twente FM.
meer nieuws
Nog 1 week tot de Clintel-avond in Driebergen!
Over precies één week is het zover: op maandag 15 juni organiseren we in Antropia (Driebergen) een bijzondere avond vol scherpe inzichten over klimaat en energie.
Matthew Wielicki bij Climate Debrief: “De toestand van de mensheid is nog nooit zo goed geweest”
Studenten huilden tijdens gesprekken over de toekomst; hun angsten werden grotendeels gevoed door de herhaalde zeer negatieve berichtgeving over klimaatverandering, zo herinnert ‘professor in ballingschap’ Matthew Wielicki zich in de Climate Debrief-podcast. Hij moedigt jongeren aan om milieu- en klimaatkwesties met evenwicht, optimisme en praktische actie te benaderen in plaats van met wanhoop.
Twintig jaar na het Stern-rapport
Het is nu twintig jaar geleden dat het Stern-rapport over de economische aspecten van klimaatverandering werd gepubliceerd. Dit rapport luidde in het Verenigd Koninkrijk het begin in van het waanzinnige, koolstofvijandige beleid dat, gesteund door onrealistische scenario’s, nog steeds bijdraagt aan de verarming van het land. Tegenwoordig beseft zelfs Tony Blair dat het streven naar ‘Net Zero’ ongerechtvaardigd en schadelijk is voor Groot-Brittannië.






