Nieuws item tags

Warmere lentes: CO2 of zonlicht?

By |2026-06-14T17:39:06+02:0014 juni 2026|

In De Bilt is de instraling van de zon tussen 1989 en 2025 gestegen met ~18 W/m2. Daarmee vergeleken is het opwarmingseffect van het stijgende CO2-gehalte in dezelfde periode verwaarloosbaar klein (~1 W/m2). De opwarming van Nederland en grote delen van Europa is vrijwel geheel het gevolg van de sterk toegenomen instraling van zonlicht sinds eind jaren ’80, schrijft Rob de Vos.

Reacties uitgeschakeld voor Warmere lentes: CO2 of zonlicht?

We worden dubbel ‘gepakt’: door de zon en door de wind!

By |2026-03-09T04:11:09+01:0010 maart 2026|

Metingen laten zien dat de hoeveelheid zonnestraling aan het aardoppervlak in Nederland en grote delen van Europa de afgelopen decennia sterk is toegenomen. Minder bewolking en veranderingen in luchtcirculatie lijken daarbij een belangrijke rol te spelen.

Reacties uitgeschakeld voor We worden dubbel ‘gepakt’: door de zon en door de wind!
Go to Top